
Digitalt dannede skolebørn eller krumbøjede skærmmus?
Danske ProfessionshøjskolerDebat - Børn, unge og undervisning
Overskygger de digitale læremidler lærerens rolle i undervisningen af vores børn i skolen? Så meget at eleverne knap har øjenkontakt med deres lærer?
Eller er den undervisning helt som den skal være – i takt med tidens krav til digitale kompetencer?
Børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye har i flere medier opfordret til, at undervisningen i folkeskolen som hovedregel skal være analog. Og kun digital, når det kan begrundes.
Det er endda skrevet ind i regeringsgrundlaget, at skærme i skolen skal begrænses.
Udtalelserne kommer efter en årrække, hvor politikere har brugt trecifrede millionbeløb på teknologi i folkeskolen, og hvor indkøb af fysiske bøger har været voldsomt på retur.
Men er debatten forsimplet? Handler det snarere om, at de unge skal rustes bedre til at navigere i den digitale verden, de er født ind i? Skal manualerne til de digitale læremidler være bedre, så læreren kan tage kontrollen tilbage?
16. juni 2023
16. juni 2023 17:00 - 18:00
Digitalt dannede skolebørn eller krumbøjede skærmmus?
J13 - Professionshøjskolernes SangBar
VIS FLERE
VIS FÆRRE
Deltagere
Bertel Haarder
Fhv. MF og minister
Venstre
Imran Rashid
Speciallæge, forfatter og foredragsholder
Lenus
Louise Klinge
Relationsforsker
Københavns Universitet
Thomas Illum Hansen
Forskningschef og leder af Center for Anvendt Skoleforskning
UCL