
Skal luftfarten omstilles? Og hvordan?
Københavns Lufthavne A/S, Dansk Luftfart, Billund Lufthavn A/S, Norwegian, Naviair, Operate A/S
Debat - Transport og byggeri - Klima, miljø og energi
Luftfartens Klimapartnerskab leverede i 2020 nogle ret ambitiøse anbefalinger til regeringen. Men i stedet har det politisk udviklet sig til klassisk afgiftspolitik om en flypassagerafgift frem for iværksættelse af effektive omstillingsstrategier. For fiskale afgifter fremmer faktisk ikke klima-omstillingen. Debatten lægger op til en diskussion om valg af omstillingsstrategier. Hvad virker og hvad virker ikke? Hvordan kan vi finde synergier mellem nationale tiltag og især til EU Fit for 55, der bl.a. har lagt en plan for indfasning af bæredygtigt flybrændstof?
Dertil er der fortsat meget andet at afklare. For eksempel: Hvilke teknologier skal der satses på? Modenhed og overgangsteknologier: Fra biogent flybrændstof til PtX til batteri- og/eller brintfly? Hvordan sikrer vi teknologiernes tilgængelighed på rette tid og sted? Og hvordan håndterer vi lufthavnenes infrastruktur, hvis vi ender med 3- 4 forskellige energiformer til fly? Sådanne spørgsmål er temaet for dette arrangement.
16. juni 2023
VIS FLERE
VIS FÆRRE
Deltagere
Niels Flemming Hansen
Medlem af Folketinget, Transportordfører
Konservative Folkeparti
Karsten Lauritzen
Branchedirektør
DI Transport
Kristoffer Böttzauw
Direktør
Energistyrelsen
Anders Fagernæs
VP Sustainability
Norwegian
Sofie Winge-Petersen
Medlem af Ungeklimarådet
Ungeklimarådet
Jan Hessellund
Adm. Direktør
Billund Lufthavn
Finn Skousboe
Adm. Direktør
Crossbridge