
Digitalt indfødte på sociale medier
Danmarks Statistik
Debat - Kultur, medier og idræt - Børn, unge og undervisning
Danmark er det land i EU, hvor udbredelsen af sociale medier er størst. Facebook, Instagram og Snapchat er de mest udbredte sociale medier, men også TikTok og X bruges flittigt: 99 pct. af unge mellem 16 og 24 år har en profil på mindst ét socialt medie, og tre ud af fire bruger mindst fire medier.
I denne event ser vi på, hvordan unge der er vokset op med digitaliseringen – også kaldet digitalt indfødte, oplever bagsiden af at være på sociale medier?
Hvad er de skadelige effekter af brug af sociale medier, når det kommer til eksempelvis hadtale, fake news og eksklusion? Hvad betyder det for den demokratiske debat, når en meget omfattende brug af sociale medier fortrænger brugen af andre medier? Vi præsenterer data fra Danmarks Statistik, og et panel af unge debatterer efterfølgende, hvor vi er på vej hen, og hvilke konsekvenser det har. Er det os, der bruger de sociale medier, eller er det i virkeligheden omvendt?
13. juni 2024
VIS FLERE
VIS FÆRRE
Deltagere
Adam Raahauge
Sekretariatsleder
Ungdomsbureauet
Søren Schiønning Andersen
Afdelingsdirektør
Danmarks Statistik
Anne Vibeke Jacobsen
Chefkonsulent
Danmarks Statistik
Christine Ravn Lund
Forkvinde
DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd.
Daniel Honoré Jensen
Senioranalytiker
Tænketanken Mandag Morgen