![](https://ffmcrmimagestorage.blob.core.windows.net/crmfilecontainer/58f952b1bc07ef119f8a000d3a4b04b8/Sangbar07.png?width=1900&mode=max&autorotate=true)
Fødes mental load i børnehaven?
Danske Professionshøjskoler
Debat - Ligestilling, køn og minoriteter - Børn, unge og undervisning
Hvorfor er det så svært med køn?
Er der ikke bare to køn, der er forskellige fra fødslen ind- og udvendigt?
Eller påvirker traditionel pædagogik stadig til kønnede aktiviteter og forståelser, der flytter med ind i voksenlivet? Er det faktisk her det omdiskuterede begreb The Mental Load potentielt opstår?
Typisk bliver pigerne tidligt spurgt om perspektiv og refleksion over dagens dont, hvorimod drengedialogen stopper ved “har du haft en god dag”. De mandlige pædagoger tumler på græsset med drengene, imens de kvindelige koncentrerer sig om perleplader, former og farvevalg. Konstruerer vi selv mentale kønsforskelle, eller er de givet fra naturens side?
Mød to pædagogstuderende til en sofatalk med forskellige perspektiver på kønsdebatten, som er højaktuel både i medier og på professionsuddannelserne, hvor undervisning i køn og seksualitet er obligatorisk på pædagoguddannelsen, og også er på vej på bl.a. lærer, jordemoder og sygeplejerskeuddannelsen.
13. juni 2024
VIS FLERE
VIS FÆRRE
Deltagere
Louise Lind Præstholm Heltoft
Brobygningskonsulent, pædagoguddannelsen
Professionshøjskolen Absalon
Magnus Flaskjær
Pædagogstuderende
Professionshøjskolen Absalon
Mathias Schou Pedersen
Pædagogstuderende
Professionshøjskolen Absalon