Finansiel ungdomskultur online
Center for Digital Pædagogik
Debat - Børn, unge og undervisning - Økonomi, finans og skat
Børn og unges økonomiske socialisering finder i stigende grad sted online i mødet med finansielle influencers, tvivlsomme investeringstilbud, trading platforme og autoriseret gambling. Hvordan klæder vi bedst børn og unge på til at skelne mellem gode og dårlige tilbud og styre uden om de værste fælder, og hvem har ansvaret for det?
Det er vigtigt, at vi tager snakken om hurtige penge med børn og unge, og i dag foregår så meget af det online, at det også er vigtigt med den digitale forståelse. Med fx puff bars så vi, at sociale medier fik nogle unge til at købe store mængder hjem, sælge videre til venner og bekendte og ikke forstå dén risiko, det udgjorde for dem selv, hvor de fx kunne risikere bøder fra 10.000kr og opefter, hvis det blev opdaget.
Kom og høre forskningsrepræsentanter, forbrugerorganisationer, finansielle aktører og pædagogiske eksperter debattere spørgsmålet.
14. juni 2024
VIS FLERE
VIS FÆRRE
Deltagere
Emil Ludvigsen
Fagkonsulent og specialist i unges digitale fællesskaber
Center for Digital Pædagogik
Linea munk Pedersen
Qualitative Researcher with MSc degree in International Business and Politics
Københavns Universitet
Henrik Thrane Brandt
Centerleder
Center for Ludomani
Anne Juel Jørgensen
Børne- og ungechef, Group Public Affairs
Danske Bank
Morten Bruun Pedersen
Cheføkonom
Forbrugerrådet Tænk
Anne Mette Thorhauge
Lektor, Institut for Kommunikation, Digital kommunikation og information
Københavns Universitet