2. G KLASSER PÅ FREDERIKSBERG GYMNASIUM AFHOLDER ÅRSPRØVER PÅ FOLKEMØDET 2023
“Det er Heaven for den, der er interesseret i politik”
Når borgere og beslutningstagere mødes i Allinge for at gå i dialog og debattere vores samfund, vil demokratifestivalen danne grund for to 2.g klasser på Frederiksberg Gymnasiums årsprøver i Samfundsfag.
Ungeindsatsen, Ung Agenda, som er et samarbejde mellem Tuborgfondet og Folkemødet, vil sikre at unge bliver bedre repræsenteret på Danmarks største demokratifestival - Folkemødet. Der er stor interesse blandt unge, der gerne vil være med til at sætte den politiske dagsorden og få deres stemmer hørt i den demokratiske debat. Dog kan det være svært at finde tiden til at rejse til solskinsøen Bornholm, når Folkemødet ligger midt i eksamensperioden.
Det har Frederiksberg Gymnasium gjort noget ved. Her kommer to 2.g klasser nemlig til at afholde deres årsprøver på årets Folkemøde. Dette gøres i samarbejde med Dansk Industri.
Frederiksberg Gymnasium var også afsted sidste år, hvor en gruppe af samfundsfagselever tog på Folkemødet for at afholde deres årsprøver. Her fik de lov til at komme til årsprøve på en ny måde. Og selvom formen på årsprøven er anderledes end til eksamen, oplevede eleverne fortsat, at de fik et stort fagligt udbytte.
Fra lærebøger til virkelige politiske problemstillinger
Når eleverne skal afholde deres årsprøver på Folkemødet, vil det være med udgangspunkt i en selvvalgt problemstilling. Til årsprøven sidste år spændte emnerne fra Socialdemokratiets udlændingepolitik og elevfordeling på gymnasierne til EU-politik. Elever, der holdt årsprøve på Folkemødet sidste år, fortæller, hvordan det var superrelevant, at den teori, som man normalt bruger i skolen, bliver koblet op på virkeligheden.
“Jeg synes det var fedt, fordi man fik lov til at komme helt tæt på de organisationer og de mennesker, som vi normalt kun har tilgængelige i vores lærebøger.” fortæller Magnus, der var til årsprøve på Folkemødet sidste år.
Hertil tilføjer en anden elev:
“Det er ret tilfredsstillende at kunne bruge teori, som man har lært i undervisningen, i den virkelige verden”.
For at besvare deres problemstilling skulle eleverne interviewe relevante aktører og politikere. Dette gav eleverne muligheden for at afprøve nye metoder, som de normalt ikke får muligheden for at bruge i undervisningen.
“Det gav et stort fagligt udbytte at skulle prøve at lave sine egne interviews og indsamle noget data, hvor vi er vant til at få noget data udleveret. Det synes jeg gav vildt god mening fagligt” fortæller en af eleverne.
Folkemødet er også relevant for unge
Flere af eleverne gav udtryk for, at det var ærgerligt, at en så stor del af deres tid skulle bruges på årsprøverne. De ønskede sig mere tid til at gå rundt på pladsen og opleve stemningen. De var nemlig enige om, at endnu mere tid på Folkemødet havde været fedt, så man kunne opleve endnu flere debatter på tværs af emner, der interesserer dem. Eleverne fra Frederiksberg Gymnasium fortæller at det var hyggeligt at være afsted som klasse med folk, som man kender godt, og hvor alle har en fælles interesse for samfundet.
“Det er heaven for den, der er interesseret i politik. Alle er repræsenteret derhenne. Det var fedt bare at gå rundt og møde de mennesker, som man normalt ser på TV.” udtrykker en af eleverne.
Klasseturen til Folkemødet har da også givet blod på tanden til at tage på Folkemødet igen:
“Jeg regner med at skulle på Folkemødet i år, og det havde jeg ikke gjort, hvis ikke jeg havde været afsted sidste år. Jeg har også fundet ud af, at man godt kan tage derhen, selvom man har eksamensperiode”.