Folkemødets nye forskningsscene:

Hvor viden kommer før holdninger

Fordelt over 2 scener og 56 programpunkter, er 90 forskere – fra ph.d.-studerende til nobelprismodtagere – klar til at præsentere deres viden og diskutere samfund, sundhed, demokrati og videnskab med Folkemødets gæster.

Forskning og videnskab spiller en afgørende rolle i stort set alle politiske diskussioner. Men ofte kan det være svært at gennemskue, hvad der er op og ned, når videnskaben ’klemmes’ ind i højlydte paneldebatter eller skarpt skårne nyheder. Derfor præsenterer Folkemødet i år en ny, uafhængig temascene, der er dedikeret til mødet mellem borgere og forskere: ’Folkemødets Forskningsscene’.

Politikere, beslutningstagere, interesseorganisationer og journalister er lige så velkomne blandt publikum som Folkemødets almindelige deltagere. Men på scenen er udelukkende forskere fra et bredt udvalg af discipliner, ansat på landets forskningsinstitutioner. Her har de sagt ja til at bidrage med deres faglige indsigt og overvejelser omkring en række af de udfordringer og muligheder, som præger vores verden lige nu – og publikum er velkomne i diskussionerne.

”Formålet er at skabe en ny platform for videnskabsformidling midt i landets største demokratifestival. Vi ønsker at dele den nyeste forskning med et bredere publikum og bidrage med videnskabeligt underbygget viden til den demokratiske samtale, der er Folkemødets essens,” siger initiativtager til scenen, Lars Rømer fra Foreningen Folkemødet.

Folkemødets Forskningsscene får sin debut i år på baggrund af en bevilling fra Carlsbergfondet.

“Vi er meget taknemmelige over, at Carlsbergfondet deler vores vision om at eksperimentere med formaterne for engagerende forskningsformidling med masser af publikumsinvolvering. Forskningsscenen er – udover Hovedscenen – den eneste scene, hvor Folkemødet selv står for det fulde program. Publikum kan derfor regne med uafhængig debat og formidling – baseret på fakta og forskning – og vi håber på, at Folkemødets Forskningsscene 2024 bliver den første årgang af mange,” siger Lars Rømer.

Initiativet er blevet godt modtaget af landets forskningsinstitutioner, som har budt ind med forslag til arrangementer, og derfor er det muligt at åbne med et ambitiøst program: 90 forskere fordelt på hele 56 programpunkter.

Folkemødets Forskningsscene er placeret på højen mellem Folkemødehuset og Allinge Røgeri [F13 + F14]. Det endelige program offentliggøres primo juni.

Lars Rømer kan kontaktes på telefon 4059 2140 og e-mail lars@folkemoedet.dk for yderligere kommentarer.

Uddybende information om programmet

Folkemødets Forskningsscene byder på tre dage med nye eventformater som:

• ’Kørekort til demokratiet’ – nanoforelæsninger i emner som magt, ytringsfrihed og (mis)brug af statistik i medierne.

• ’Spørg Folkemødets Forskerpanel’ – stil alle dine både gode og dårlige spørgsmål og få svar direkte fra forskerne. I år om kunstig intelligens, grøn omstilling og sikkerhedspolitik.

• ’Træn en forsker i formidling’ – taler videnskabsfolk, så vi forstår dem? Forbedringsparate forskere stiller op til publikums ærlige feedback.

• ’Vores fælles problem’ – topforskere diskuterer, både med hinanden og publikum, hvordan vi bedst griber fremtidens store samfundsudfordringer an.

• ’Bornholmertimen’ – formiddagssessioner om forskning med lokalt udspring.

Og vi topper op med verdensklasse-infotainment med prisvindende videnskabsformidlere som Eske Willerslev, Bente Klarlund Pedersen og Anja C. Andersen, Nobelpris-talk med Morten Meldal og Folkemøde-versionen af DRTVs ’Forskerfesten’, også kendt som Ph.D Cup 2024.

Udover de mange involverende formater på Øvre Scene, byder Folkemødets Forskningsscene også på 30 guidede ture til forskningsfronten: På Nedre Scene præsenterer over 40 forskellige forskere fra hele landet spritny forskning inden for så forskellige områder som digitalt kærlighedsliv og krænkelser, sportswashing i autoritære stater og selvflyvende droner  –  find ud af, hvordan 60 er blevet det nye 40, om man kan få for meget sundhed og oplev en DNA-støvsuger i aktion og en debatbattle mellem chatbots.

Ingen Folkemødescene uden fyraftensøl: Vi introducerer derfor Science Bar, hvor videbegærlige kan skåle på demokrati og videnskab i eksperimental-øl:

Torsdag aften er baren – og playlisten – styret af professor i statskundskab, Michael Bang Petersen, og Ph.d. i bioinformatik, Stinus Lindgreen, Radikale Venstres forskningsordfører.

Fredag aften er der Science Poetry Slam Show på scenen, mens professor i kemi, Morten Meldal, står bag hanerne sammen med Ph.d. i bioorganisk kemi, Phaedria Marie St. Hilaire.

Sceneprogrammet er konceptualiseret og tilrettelagt af Lars Rømer fra Foreningen Folkemødet sammen med programudvikler Mette Holbæk og videnskabsjournalist Peter Hyldgård.

Folkemødets Forskningsscene

er støttet af